Sanktuarium Królowej
Męczenników * Kalwaria Bydgoska * Golgota XX Wieku
I SYNOD PARAFIALNY
"Pan na nowo będzie się cieszył ze
świadczenia ci dobrodziejstw, jak cieszył się wyświadczając je twoim
przodkom, jeśli będziesz słuchał głosu Pana, Boga swego, przestrzegając
Jego poleceń i postanowień zapisanych w księdze tego Prawa; jeśli
wrócisz do Pana, Boga swego, z całego swego serca i z całej swej duszy.
Polecenie to bowiem, które ja ci dzisiaj daję, nie przekracza twych
możliwości i nie jest poza twoim zasięgiem" (Pwt 30, 9-11).
Parafia Matki Boskiej Królowej
Męczenników w Bydgoszczy ma za sobą bogate doświadczenie historyczne. To
doświadczenie historyczne dotyczy przede wszystkim diecezji
chełmińskiej, w której granicach została powołana przez ks. bp. Mariana
Przykuckiego w 1983 r. i w której funkcjonowała do 25 marca 1992 r.
Wówczas papież Jan Paweł II bullą Totus Tuus Poloniae Populus
dokonał reorganizacji diecezji i prowincji kościelnych w Polsce.
Utworzył nowe diecezje i metropolie, potwierdził już istniejące,
określił granice wszystkich diecezji i ich przynależność metropolitalną.
Od tego czasu najstarsza z wszystkich diecezji-archidiecezja i
metropolia gnieźnieńska zaczęła funkcjonować w nowym kształcie i nowych
granicach. Wówczas część dekanatu Fordon, położonego w obrębie granic
administracyjnych Bydgoszczy, z diecezji chełmińskiej weszła w skład
tejże archidiecezji gnieźnieńskiej. Tym samym parafia również zmieniła
swoją przynależność do diecezji i z diecezji chełmińskiej weszła w
struktury archidiecezji gnieźnieńskiej. Marzeniem wielu Bydgoszczan
jednak było mieć własną diecezję i to pragnienie ziściło się w 2004 r.
W piątą rocznicę wizyty papieża w
Bydgoszczy, Jan Paweł II, kontynuując dzieło reformy struktury
administracyjnej Kościoła w Polsce, w dniu 25 marca 2004 r. utworzył
diecezję bydgoską. Bydgoszcz zaczęła funkcjonować w nowej rzeczywistości
kościelno-prawnej, która rozpoczęła nowy okres historyczny, zarówno w
dziejach archidiecezji gnieźnieńskiej jak i nowoutworzonej diecezji
bydgoskiej i parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników. Należało zatem
wykorzystać doświadczenia wieków, ocenić chwilę obecną oraz przystąpić
do budowania własnej tożsamości parafialnej.
Nowa decyzja ks. bp. Jana Tyrawy o
ustanowieniu w dniu 7 października 2008 r. Sanktuarium Królowej
Męczenników Kalwarii Bydgoskiej Golgoty XX wieku dla mnie, proboszcza
parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników w Bydgoszczy - oznaczała w
konsekwencji m.in. rychłą potrzebę odbycia Synodu dla wspólnoty
parafialnej. Powstała bowiem zupełnie nowa rzeczywistość pastoralna,
która nakazywała odczytywać z wielką pilnością znaki obecnego czasu i
Boży zamysł wobec nas.
Już przed laty Sobór Watykański II
przewidywał otwarcie Kościoła na potrzeby i wyzwania nowych czasów.
Należy o tym pamiętać zwłaszcza w tym momencie dziejowym, gdy
przekroczyliśmy próg nowego wieku oraz tysiąclecia. Otworzyły się bowiem
przed nami nowe możliwości ewangelizacji i wielkie przestrzenie Bożej
łaski. Nie wolno się więc lękać nowego czasu. Nie wolno żywić obaw
również wtedy, gdy przychodzi nam oderwać się od dotychczasowych nawyków
czy przyzwyczajeń. Za stan życia kościelnego w parafii odpowiadają
wszyscy chrześcijanie - duchowni i świeccy. Ale największa
odpowiedzialność spada na kapłanów, którzy - jako szczególni świadkowie
Chrystusa - mają być pełni głębokiej wiary i autentycznie zjednoczeni z
Bogiem.
Parafia Matki Boskiej Królowej
Męczenników, z jej budowniczym i pierwszym proboszczem ks. Zygmuntem
Trybowskim, od początku swego istnienia dawała duże możliwości działania
rożnym wspólnotom modlitewnym i apostolskim, które poprzez swoją
aktywność miały stale ewangelizować życie społeczne, gospodarcze,
polityczne i kulturalne. Synod miał być zatem wspólnym dziełem świeckich
i duchownych oraz przyczynić się do jeszcze pełniejszego zaangażowania
się dla Boga, Kościoła i Ojczyzny. W imię Boże podjęto więc decyzję
zwołania Pierwszego Synodu Parafialnego.
Synod Parafialny trwał
od 23 października 2007 r. do 3 marca 2009 r. Podjął on temat misji
Kościoła we współczesnym świecie. Natomiast cele, jakie sobie postawił,
to przede wszystkim pogłębienie i umocnienie wiary, aby wyrażana była w
prawdziwych oraz autentycznych postawach chrześcijańskich, jak również
budowanie wspólnoty opartej na miłości oraz wzajemnym zaufaniu.
Synod Parafialny ukazał
„diagnozę” życia religijnego parafii po 25 latach jej istnienia i
określił kierunki jej rozwoju. Synodem kierowało Prezydium i
Sekretariat, które to struktury czuwały nad pracami zebrań problemowych
podejmujących następujące tematy: Duszpasterstwo Powołań, Pastoralna
troska o małżeństwo i rodzinę, Duszpasterstwo młodzieży, Katecheza
dorosłych, Dzieła charytatywne, Wierny świecki w Kościele, Otoczenie
troską życia.
Dyskusje na Synodzie
były otwarte. Wypowiadali się kapłani, liderzy wspólnot parafialnych, a
także specjaliści z danych dziedzin.
Na prace Synodu
nakładały się ważne dla parafii wydarzenia kościelne. Dnia 7
października 2008 r. parafia Matki Boskiej Królowej Męczenników
obchodziła Srebrny Jubileusz istnienia. W dwudziestą piątą rocznicę
powstania parafii, podczas Mszy św. dziękczynnej sprawowanej przez
Księdza Kardynała Józefa Glempa, świątynia wraz z pobliską Doliną
Śmierci otrzymała zaszczytny tytuł Sanktuarium Królowej Męczenników
Kalwarii Bydgoskiej-Golgoty XX wieku.
Pierwszym doniosłym
wydarzeniem po zakończeniu prac Synodu była uroczystość konsekracji
biskupiej ks. Jana Romeo Pawłowskiego, kapłana z Diecezji Bydgoskiej,
którego Ojciec Święty Benedykt XVI mianował nuncjuszem papieskim w Kongo
Brazzaville i Gabonie. Było to pierwsze tego typu wydarzenie na terenie
Polski. Sakry biskupiej ks. prał. Janowi Pawłowskiemu 30 kwietnia 2009
r. udzielił sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Tarcisio Bertone,
który przewodniczył Eucharystii. Współkonsekratorami byli bp bydgoski
Jan Tyrawa i emerytowany nuncjusz apostolski w Portugalii abp Alfiusz
Rapisarda. W konsekracji uczestniczyło szereg biskupów z Polski i z
zagranicy. W parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników zgromadziła się
również rzesza wiernych bydgoskiego Kościoła katolickiego.
Drugim doniosłym
wydarzeniem, mającym miejsce krótko po zakończeniu prac synodalnych,
były wojewódzkie obchody siedemdziesiątej rocznicy wybuchu II wojny
światowej. Dnia 14 września 2009 r., po Mszy św. sprawowanej pod
przewodnictwem ordynariusza bydgoskiego ks. bp Jana Tyrawy w Sanktuarium
Królowej Męczenników Kalwarii Bydgoskiej Golgoty XX wieku w intencji
ofiar, w Dolinie Śmierci została poświęcona XII stacja Kalwarii
Bydgoskiej-Golgoty XX wieku, tzw. „Brama do nieba”.
Bowiem Fordońska Dolina
Śmierci to cmentarz i miejsce mordu około 1200 bydgoszczan. Wzorem
Jezusa odbywali oni tutaj ostatnią drogę, to była ich Golgota. Kalwaria
Bydgoska oddaje więc hołd cierpieniu i męczeństwu ludzi XX wieku. „Brama
do nieba”, w powiązaniu ze stacjami drogi krzyżowej jest
wieloelementowym pomnikiem, który jest największym tego typu
przedsięwzięciem w Polsce. Poszczególne stacje drogi krzyżowej –
kalwaryjskie dróżki prowadzą do głównego monumentu („Bramy do Nieba”).
„Brama do Nieba” to
24-metrowej ściana zbudowana z 716 elementów wzorowanych na krzyżach
greckich i wysokości 12 metrów. W szczelinie ściany - dzielącej ją na
jakby dwa skrzydła - umieszczono 3 metrowej wysokości pasyjkę - ażurowe
wyobrażenie postaci Chrystusa. Kamień węgielny Kalwarii 7 czerwca 1999
r. poświęcił Jan Paweł II. To Ojciec Święty podczas pobytu w Bydgoszczy
w 1999 r. wspomniał o Dolinie Śmierci i nakazał obecnemu pokoleniu dbać
o miejsca pamięci, ubogacać je i przekazywać pamięć o nich następnym
pokoleniom.
Pragnę podziękować
wszystkim osobom, które brały udział w pracach Synodu i wspierali jego
dzieło swoją modlitwą. Serdeczne podziękowania składam kapłanom, liderom
oraz członkom grup i wspólnot parafialnych uczestniczących w spotkaniach
synodalnych oraz członkom Komisji synodalnej.
Podejmując próbę zebrania owoców I Synodu parafialnego, wspólnego wysiłku
duszpasterzy i świeckich warto uświadomić sobie, że:
Pierwszy Synod Parafii
Matki Boskiej Królowej Męczenników, w części już zakończonej, którą
można nazwać Sesją pierwszą wprowadził parafię w doniosłe wydarzenia i
spełnił swoją rolę. Należy rozważyć postulat o podjęciu drugiej sesji
Synodu i kontynuowania prac związanych z funkcjonowaniem Parafii i
Sanktuarium Kalwarii Bydgoskiej Golgoty XX wieku, ich roli i znaczenia w
warunkach współczesności, w jakich przyszło nam żyć.
Parafia MBKM i zarazem
Sanktuarium KM KBGXXW jest wspólnotą młodą. Z racji funkcji i zadań z
nich wynikających, jakie przyszło pełnić jej w Kościele Bydgoskim,
wymaga stałej i wzajemnej troski wszystkich ją tworzących. Troska ta to
dbanie o jej kondycję duchową i materialną.
Ze względu na
ponadparafialne działania (np. duszpasterskie, społeczne, patriotyczne),
które mają już w niej miejsce trzeba, by coraz bardziej Parafia i
Sanktuarium stawały się miejscem z działaniami współtworzącymi ich
tożsamość i podmiotowość. Tradycyjne już diecezjalne nabożeństwa Drogi
Krzyżowej różnych wspólnot na Kalwarii Bydgoskiej, misteria Męki
Pańskiej, „Żywy Żłobek”, daleko wykraczają poza jej granice.
Obdarowanie szczególnymi
znakami: relikwii Krzyża Świętego, św. Siostry Faustyny, św. Ojca Pio,
wiernej kopii Całunu Turyńskiego, szczególnym miejscem na ziemi –
„Doliną Śmierci” wymaga owocowania, utrwalania i tworzenia wokół nich
istniejących i kolejnych inicjatyw duszpasterskich (np. nabożeństw,
katechez tematycznych, stałego konfesjonału, cmentarza parafialnego).
Parafialne grupy i ruchy
apostolskie oraz wspólnoty istniejące przy parafii należy dalej otaczać
troską i opieką duszpasterską. Bowiem ich aktywność składa się na całość
podejmowanych i trwających tradycji parafialnych. W nich też swoje
miejsce mogą odnaleźć ludzie różnego wieku i stanu.
Zgodnie z poruszanymi na
Synodzie zagadnieniami wnioski naszych prac są takie:
Temat I: Duszpasterstwo powołań
„Pragnienie Boga jest wpisane w serce człowieka, ponieważ został on
stworzony przez Boga
i dla Boga. Bóg nie przestaje przyciągać człowieka do siebie i tylko w
Bogu człowiek znajdzie prawdę i szczęście, których nieustannie szuka.
Szczególny charakter godności ludzkiej polega na powołaniu człowieka do
łączności z Bogiem. Człowiek jest zaproszony do rozmowy
z Bogiem już od chwili narodzin; istnieje on bowiem tylko dlatego, że
został stworzony przez Boga z miłości jest zawsze z miłości zachowywany
i nie żyje w pełnej zgodności z prawdą, jeżeli w sposób wolny nie uzna
tej miłości i nie odda Stworzycielowi.” KKK (27)
Naturalnym miejscem narodzin powołań jest dobrze uformowana
katolicka rodzina. Tam właśnie zaciszu domowego Kościoła rodzą się
powołania do wyłącznej służby Bogu w życiu konsekrowanym. Troska o
normalną, solidną rodzinę, to tworzenie podwalin i mocnych
fundamentów dla narodzin i rozwoju duszpasterstwa powołaniowego.
W duszpasterstwie powołań istotną rolę pełnią grupy i wspólnoty
istniejące przy parafii. To tam w dużej mierze odbywa się katecheza
powołaniowa, a troska o powołania przeradza się w odpowiedzialne
kształtowanie młodego pokolenia. Przykładem jest chociażby grupa
ministrantów i lektorów, dlatego tak bardzo istotna jest formacja
tych chłopców prowadzona w parafii przez kapłana.
Bardzo ważna jest troska o powołania szczególnie teraz, gdy
katecheza odbywa się w szkołach i trudniej jest dotrzeć do młodych,
nawiązać z nimi bliższe relacje, zwłaszcza, gdy religii nie uczy
kapłan.
Wielu młodych ludzi nie przynależy do żadnej grupy, czy wspólnoty,
dlatego zadaniem powinno być docieranie do nich przy innych
okazjach, np. podczas mszy św., dorocznych rekolekcji, nabożeństw,
sakramentów, a szczególnie podczas sakramentu pokuty i pojednania,
który jest dla wielu młodych ludzi trudnym doświadczeniem.
Istotnym w rozeznaniu powołania przez młodych jest spotkanie i
przebywanie
z kapłanami, którzy poprzez świadectwo swojego życia i powołania
zapalą ich serca do służby Bogu.
Dla młodych wiernych ważne jest, aby kapłan towarzyszący im w drodze
do stanu duchownego, był otwarty, radosny, zaangażowany w życie
parafii.
Kapłanom, podobne jak i innym powołaniom, zagraża rutyna. Ważne
jest, aby dbali oni o swój wzrost duchowy, pielęgnowali życie
modlitewne, uczestniczyli w rekolekcjach i dniach skupienia dla
kapłanów.
Temat II Sakrament pokuty
„Posługa sakramentalna w Kościele jest więc służbą pełnioną w imię
Chrystusa. Ma ona charakter personalny oraz formę kolegialną. Potwierdza
się to w więzach między Kolegium Biskupim i jego głową, następcą św.
Piotra oraz w relacji między odpowiedzialnością pasterską biskupa za
jego Kościół partykularny i wspólną troską Kolegium Biskupiego
o Kościół powszechny.” KKK (879)
Istotne jest, aby w parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników, a
tym bardziej
w Sanktuarium Kalwarii Bydgoskiej Golgoty XX Wieku miał miejsce,
trwał stały dyżur spowiedniczy w wyznaczonych dniach i godzinach.
Dobrym czasem do inicjacji jest już dziś piątek, kiedy w kaplicy Chrystusa Ukrzyżowanego i
Zmartwychwstałego jest całodzienne wystawienie Najświętszego
Sakramentu.
Kapłan winien do każdego penitenta podchodzić indywidualnie,
sakrament pokuty
i pojednania powinien być bowiem przeżywany w sposób osobowy, bez
pośpiechu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wiek, doświadczenia i
życie konkretnej osoby.
Ważne jest odpowiednie przygotowania się wiernych do sakramentu
pokuty
i pojednania. Dlatego w parafii powinny być głoszone katechety, w
których wierni poznają warunki
dobrej spowiedzi, przeżyją nabożeństwo pokutne, przeprowadzą
rachunek sumienia oraz zrozumieją uzdrawiającą moc sakramentu
pokuty.
Temat III Słowo Boże
„Święta Tradycja słowo Boga, powierzone Apostołom przez Chrystusa Pana i
Ducha Świętego, przekazuje w całości następcom Apostołów, aby w swoim
przepowiadaniu oświecali Duchem prawdy, wiernie go strzegli, ukazywali
je i szerzyli.” KKK (81n)
Słowo mówione, orędzie kapłana (homilia) jest bardzo ważne i często
trafia do wiernych bardziej niż słowo czytane, dlatego istotne jest,
aby znalazły się w nim konkretne przykłady, przemyślenia i
świadectwa kapłanów (w nawiązaniu do ich życia osobistego, jak i
bieżących wydarzeń, którym dramaturgii nie brakuje i wierni tracą
orientację w rozumieniu ich jako znaków).
Istotne jest poznawanie Słowa Bożego, karmienie się nim. Pomocą
mogłyby być spotkania biblijne, na których można byłoby Słowo
poznać, poczuć, dotknąć usłyszeć głos Pana.
Dla poznania Słowa Bożego konieczna jest katecheza szczególnie dla
dzieci
i młodzieży, aby zachęcić je do częstego czytania i rozważania Słowa
Bożego. W tym miejscu warto przypomnieć o współodpowiedzialności w
formacji młodych ich rodziców i wychowawców.
Temat IV Eucharystia
„Eucharystia, którą Jezus ustanawia w tej chwili, będzie „pamiątką” Jego
ofiary. Włącza On Apostołów do swojej ofiary i poleca, by ją
przedłużali. Przez to Jezus ustanawia swoich Apostołów kapłanami Nowego
Przymierza. „Za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni
byli uświęceni w prawdzie’ (J 17, 19).” KKK (611)
Ważne jest, aby wierni świadomie, czynnie i owocnie przeżywali
Eucharystię. Pomocne w tym mogą okazać się katechezy tematyczne
zawierające nauki
o słuchaniu, modlitwie, śpiewie, wspólnym przystępowaniu do Stołu
Pańskiego oraz gestach i postawach ciała tak istotnych, a często
niezrozumianych lub niepoprawnie interpretowanych.
Słowo śpiewane podczas Eucharystii jest bardzo ważne, dlatego każdy
zespół muzyczny lub kantor powinien być w stałym kontakcie z
organistką parafialną. Natomiast kapłan celebrujący Eucharystię
również powinien czynnie włączać się
w śpiew ze zwróceniem uwagi, iż Eucharystia kończy się pieśnią,
dlatego służba liturgiczna powinna być obecna w trakcie jej
odśpiewania.
Każdej Eucharystii towarzyszy śpiew na „wejście” i „wyjście”.
Wszelki pośpiech celebransa(ów) (szczególnie w przypadku śpiewu „na
wyjście” jest niewskazany, gdyż ten śpiew należy niepodzielnie do
Mszy św.
Temat V Pastoralna troska o małżeństwo i rodzinę
„Mężczyzna i kobieta są stworzeni „jedno dla drugiego”: Bóg nie stworzył
ich „jako połowicznych” i „niekompletnych”. Bóg stworzył ich do
wspólnoty osób, w której jedno może być „pomocą” dla drugiego, ponieważ
są równocześnie równi jako osoby („kość z moich kości…”) i uzupełniają
się wzajemnie jako mężczyzna i kobieta. Bóg łączy ich w małżeństwie w
taki sposób, że stając się „jednym ciałem” (Rdz 2, 24), mogą przekazywać
życie ludzkie: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili
ziemię” (Rdz 1, 28). Przekazując swojemu potomstwu życie ludzkie,
mężczyzna i kobieta jako małżonkowie i rodzice współdziałają w wyjątkowy
sposób z dziełem Stwórcy.” KKK (372)
Współczesne małżeństwo, a później rodzina przeżywają kryzys (o czym
świadczy liczba zgłaszanych wniosków o stwierdzenie nieważności
małżeństwa).
Warto więc stale przypomnieć, że małżeństwo jest sakramentem, a
rodzina Kościołem domowym. Rodzice powinni być więc nawzajem dla
siebie i dla swoich dzieci świadkami wiary i miłości Chrystusa.
Dlatego bardzo ważne jest właściwe przygotowanie się mężczyzny i
kobiety do małżeństwa poprzez uczestnictwo w naukach i kursach
przedmałżeńskich. Dobrze jest, gdy taki kurs prowadzony jest przez
małżonków, kobietę i mężczyznę, dzielących się własnym
doświadczeniem, troskami i radościami powołania do życia w
małżeństwie.
Powołanie do życia w małżeństwie wymaga ciągłej pracy nad sobą i
współpracy ze współmałżonkiem na każdym etapie wspólnego życia
niezależnie od stażu małżeńskiego. Dlatego w rodzinie bardzo ważną
rolę odgrywają wspólnie przeżywane uroczystości rodzinne, święta,
wzajemna troska oraz odpowiedzialne podejmowanie decyzji.
Dla uświęcania związku małżeńskiego ważne jest, aby małżeństwa
uczestniczyły
w tematycznych rekolekcjach lub dniach skupienia. Mogą się one
odbywać także
w parafii, wówczas warto zaprosić kapłana specjalizującego się w
tematyce rodzinnej i małżeńskiej.
Dobrym przykładem dbałości o małżeństwo jest zainicjowana już w
naszej parafii celebracja małżeńskich jubileuszy (5,10,15 …) w
niedzielę przed odpustem parafialnym.
Temat VI Sakrament bierzmowania – duszpasterstwo młodzieży
„Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do
„sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego”, którego jedność powinna
być zachowywana. Należy zatem wyjaśnić wiernym, że przyjęcie tego
sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu. Istotnie, przez
sakrament bierzmowania [ochrzczeni] jeszcze doskonalej wiążą się z
Kościołem i obdarzeni są szczególną mocą Ducha Świętego i w ten sposób
jeszcze bardziej są zobowiązani, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do
szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do jej obrony.” KKK (1285)
Kandydaci do bierzmowania powinni uczestniczyć w sakramentalnym
życiu Kościoła. Dlatego oprócz lekcji religii w przygotowaniu do
przyjęcia tego sakramentu powinny towarzyszyć także inne formy
pogłębiania duchowości i poznawania nauki Kościoła. Do tych form
należą: spotkania młodzieży w małych grupach formacyjnych, spotkania
z młodzieżą należącą do wspólnot parafialnych z możliwością wejścia
do grupy, pielgrzymki.
Szczególnym zadaniem w tej kwestii jest podkreślenie
współodpowiedzialności wychowawców, rodziców, katechetów za
religijne wychowanie młodych (np. wspólnie podpisywanie deklaracji
woli przyjęcia sakramentu przez rodziców i dzieci).
Należy wśród dzieci i młodzieży zachować ciągłość formacyjną poza
lekcjami religii prowadzonymi w szkołach od czasu przyjęcia
Sakramentu I Komunii Świętej do momentu przyjęcia Sakramentu
Bierzmowania.
Temat VII Modlitwa – katecheza dorosłych
„Jezus w całym swoim życiu przedstawia siebie jako nasz wzór: jest
„człowiekiem doskonałym”, który zaprasza nas, abyśmy się stali jego
uczniami i szli za Nim. Przez swoje uniżenie dał nam wzór do
naśladowania, przez swoją modlitwę pociąga do modlitwy, przez swoje
ubóstwo wzywa do dobrowolnego przyjęcia ogołocenia i prześladowań.”
KKK (520)
Należy szczególną troską formacyjną objąć ludzi dorosłych.
Współcześni ludzie potrzebują indywidualnej rozmowy z kapłanem,
dlatego należy stwarzać jak najwięcej okazji ku temu, abyś świeccy
mogli spotykać się z kapłanami, a ci w duchu służby powinni być
otwarci na potrzeby wiernych.
Potrzebna jest dziś odnowa modlitwy. Żyjemy bowiem w pośpiechu,
hałasie, często nie mamy czasu na przemyślenia i refleksję. Pomocą
mogą być katechezy tematyczne oraz grupy apostolskie i wspólnoty
istniejące przy parafii, w których jest okazja do pogłębiania swojej
duchowości.
Zainteresowanie sprawami wiary powinno wypływać ze strony świeckich
wiernych W pogłębianiu swojej
wiedzy katechetycznej pomagają dziś media: programy telewizyjne i
radiowe, strony internetowe, prasa katolicka i wydawnictwa. Należy
wiernych na bieżąco informować, gdzie mogą znaleźć najnowsze
informacje z życia Kościoła.
Temat VIII Dzieła charytatywne
„Bóg
daje ludziom możliwość dobrowolnego uczestnictwa w swojej Opatrzności,
powierzając im odpowiedzialność za czynienie sobie ziemi „poddaną” i za
panowanie nad nią. Bóg pozwala więc ludziom być rozumnymi i wolnymi
przyczynami w celu dopełnienia dzieła stworzenia, w doskonałej harmonii
dla dobra własnego i dobra innych. Ludzie często nieświadomi
współpracownicy woli Bożej, mogą wejść w sposób dobrowolny w Boży zamysł
przez swoje działania, przez swoje modlitwy, a także przez swoje
cierpienia. Stają się więc
w pełni „pomocnikami Boga j jego Królestwa.” KKK (307)
Jan Paweł II powtarzał, że miłosierdzie jest ponad wszystkim i nie
ogranicza się tylko do pomocy materialnej. Dzieła miłosierdzia
potrzebują ducha modlitwy i czynu.
Troską Kościoła, a tym samym parafii jest, aby dziełami
charytatywnymi objąć wszystkich ludzi potrzebujących i wszystkie ich
potrzeby.
Istotne jest ukierunkowanie na osoby chore, samotne, ubogie. Pomocą
mogłoby okazać się Parafialny Oddział Caritas Diecezji Bydgoskiej
parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników, formalnie i prawnie
działająca instytucja charytatywna pomagająca potrzebującym.
Należy rozwijać parafialne formy pomocy rodzinie „Kilogram dla
potrzebujących”, kwestę „ufundowania obiadów dzieciom z rodzin
najuboższych”, czy też „wydawanie odzieży” jako formy pośrednictwa
między obdarowującymi i obdarowywanymi.
Temat IX Wierny świecki w Kościele.
„Przez pojęcie świeccy rozumie się… wszystkich wiernych, którzy nie są
członkami stanu duchownego i stanu zakonnego prawnie ustanowionego w
Kościele. Są to wierni, którzy wcieleni przez chrzest w Chrystusa,
ustanowieni jako Lud Boży, stawszy się na swój sposób uczestnikami
kapłańskiej, prorockiej i królewskiej misji Chrystusa, sprawują właściwe
całemu ludowi chrześcijańskiemu posłannictwo w Kościele i w świecie.”
KKK (897)
Wierni świeccy w Kościele i parafii stanowią zasadniczą większość
mieszkańców, dlatego należy otoczyć ich szczególną opieką, dać
możliwość rozwoju duchowego i dbać o wzrost grup apostolskich i
wspólnot istniejących przy parafii.
Jest pilna potrzeba wykorzystania potencjału wiedzy i doświadczenia,
nie tylko religijnego wiernych świeckich, szczególnie tych i w tych
miejscach, gdzie mogą wyręczać duszpasterzy.
Szczególną troską formacyjną należy objąć najmłodszych parafian. W
sposób naturalny ich życie w Kościele będzie przynosiło owoce w
czasie późniejszym, natomiast dzieci będą mieć niepowtarzalną
okazję do świadczenia wiary w Boga przed dorosłymi, w tym przed
swoimi rodzicami.
Miejscem aktywności świeckich może być/powinna (z uwagi na
różnorodność działań i aktywności w naszej parafii) Parafialna Rada
Duszpasterska i Parafialna Rada Ekonomiczna (patrz Kan. 529 §2 KPK
oraz Kan. 536 i 537 KPK i inne).
Temat X Otoczmy troską życie.
„Bóg, w samym sobie nieskończenie doskonały i szczęśliwy, zamysłem
czystej dobroci
w sposób całkowicie wolny stworzył człowieka, by uczynić go uczestnikiem
swojego szczęśliwego życia. Dlatego w każdym czasie i w każdym miejscu
jest On blisko człowiekowi. Bóg wzywa człowieka i pomaga mu szukać,
poznawać, miłować siebie ze wszystkich sił. Wszystkich ludzi
rozproszonych przez grzech zwołuje, by zjednoczyć ich w swojej rodzinie
– w Kościele. Aby to zrealizować, posłał swego Syna jako Odkupiciela i
Zbawiciela, gdy nadeszła pełnia czasów. W Nim i przez Niego Bóg powołuje
ludzi, by w Duchu Świętym stali się Jego przybranymi dziećmi, a przez to
dziedzicami Jego szczęśliwego życia.” KKK (1)
Podsumowując wszystkie spotkania Pierwszego Synodu Parafii Matki Boskiej
Królowej Męczenników należy w sposób szczególny podkreślić:
Rodzina, wartość i nierozerwalność małżeństwa powinny być otoczone
szczególną troską.
Grupom i ruchom apostolskim oraz wspólnotom istniejącym przy parafii
należy zapewnić rozwój i opiekę duszpasterską. Tam bowiem swoje
miejsce odnaleźć mogą ludzie w różnym wieku i stanie cywilnym.
Należy ożywiać działalność charytatywną i wolontaryjną, aby poprzez
czyn miłosierdzia umożliwić wiernym przybliżanie się do tronu łaski.
Istotne dla rozwoju życia duchowego i religijności wiernych okazują
się być katechezy tematyczne, które powinny być podejmowane prze
kapłanów z parafii
i zaproszonych gości.
Pierwszy Synod Parafii Matki Boskiej Królowej Męczenników wprowadził
parafię w doniosłe wydarzenia i spełnił swoją rolę. Obecnie należy
pomyśleć o podjęciu kolejnego cyklu spotkać tematycznych związanych już
z funkcjonowaniem Sanktuarium Kalwarii Bydgoskiej Golgoty XX wieku, jej
roli i znaczenia w warunkach społeczno-historycznych, jakich przyszło
nam żyć.
Na zakończenie Pragnę podziękować wszystkim, którzy brali udział w pracach Synodu i
wspierali jego dzieło swoją modlitwą. Serdeczne podziękowania składam
kapłanom, liderom oraz członkom grup i wspólnot parafialnych
uczestniczących w spotkaniach synodalnych oraz członkom Komisji
synodalnej. Osobne podziękowania kieruję do Redakcji „Na oścież” za
przygotowanie założeń programowych i metod realizacji Statutów
Synodalnych, udział w obradach Synodu i znaczący wkład w jego formę i
przebieg.
Synod nasz wtedy wyda pełny owoc w Duchu Świętym, gdy jego postanowienia
i uchwały wejdą rzeczywiście w życie. Największy nasz Prawodawca, Jezus
Chrystus, powiedział: "Każdego więc, kto tych słów moich słucha i
wypełnia je, można porównać do człowieka roztropnego, który dom swój
zbudował na skale. Spadł deszcz, wezbrały potoki, zerwały się wichry i
uderzyły w ten dom. On jednak nie runął, bo na skale był utwierdzony" (Mt
7, 24-25).
Mam głębokie przekonanie, że nad dziełem Synodu ciągle czuwa Matka Odkupiciela Królowa
Męczenników jako Patronka naszej parafii. Błagajmy ją usilnie o stałą
opiekę i wstawiennictwo u Boga, aby idee, uchwały i postanowienia
synodalne jak najszybciej i najpełniej weszły w życie codzienne naszej
wspólnoty parafialnej.