Obrzędy sakramentu bierzmowania zawsze oznaczały udzielanie
się Ducha Świętego bierzmowanemu. Początkami obrzędy te sięgają
czasów apostolskich. Apostołowie bowiem wkładali ręce na
ochrzczonych i otrzymywali Ducha Świętego.
Pismo święte
Objawienie trzeciej Osoby Boskiej dokonało się w Nowym
Testamencie. Czytamy, iż Duch Święty zstąpił na Chrystusa przy
chrzcie w Jordanie. Tam Pan Jezus "w chwili, gdy wychodził z
wody, ujrzał rozwierające się niebo i Ducha jak gołębicę
zstępującego na siebie" (Mk 1,10). Duch Święty "spoczął
na Nim" (J 1,32), "aby ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom
głosił wolność, a niewidomym przejrzenie... uciśnionych odsyłał
wolnymi" (Iz 61,1; Łk 4,18). Chrystus napełniony Duchem
Świętym, wypełnił do końca swoją misję zbawczą.
Chrystus udzielił Ducha Świętego swoim Apostołom i
Kościołowi, aby kontynuował Jego dzieło zbawcze na ziemi poprzez
wieki aż do końca świata. We Wieczerniku, Zbawiciel zapowiedział
Apostołom:
"Będę prosił
Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami był na zawsze -
Ducha Prawdy" (J 14,16-17).
"A Pocieszycie!, Duch Spięty, którego Ojciec pośle w moim
imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co
Ja wam powiedziałem" (J 14, 26). On "w was będzie" (J 14,17)
i "doprowadzi was do całej prawdy" (J 16,13).
Obietnica Chrystusa
zaczęła się spełniać w dniu Zielonych Świąt, kiedy to
"wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym" (Dz 2,4) zostali
"przyobleczeni mocą z wysoka" (Łk 24,49) czyli mocą Ducha
Świętego, aby mogli dawać świadectwo o Chrystusie i Jego
zmartwychwstaniu "w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii,
i aż po krańce ziemi" (Dz 1,8).
Apostołowie udzielali Ducha Świętego tym, którzy uwierzyli w
Chrystusa i przyjęli chrzest: "Kiedy Apostołowie w
Jerozolimie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże,
wysłali do niej Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za
nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego z nich
jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Wtedy więc wkładali na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha
Świętego" (Dz 8,14-17). W Efezie zaś Paweł przemawiał "do
ludu aby uwierzyli.. w Jezusa... Gdy to usłyszeli, przyjęli
chrzest w imię Pana Jezusa. A kiedy Paweł włożył na nich ręce.
Duch Święty zstąpił na nich" (Dz 19,4-6). Zdania te
przedstawiają pierwotny sposób udzielania sakramentu
bierzmowania. Wszystkim tym mianowicie, którzy pod wpływem
nauczania apostolskiego uwierzyli w Chrystusa, udzielano
najpierw chrztu, a następnie bierzmowano. Chrzest i
bierzmowanie, to dwa odrębne sakramenty. Stanowią one dwa
kolejne etapy wprowadzania ludzi w życie Kościoła.
Tradycja
Biblijny obrzęd sakramentu bierzmowania był
zatem krótki. Składał się z modlitwy i włożenia rąk. Do tego
istotnego obrzędu Tradycja w III wieku dodała:
znak krzyża kreślony na czole (Tertulian t 220 r.;
św. Cyprian f 258 r.) i namaszczenie olejem świętym (św.
Hipolit Rzymski t 235 r.).
za wzorem Apostołów, w pierwotnym Kościele sakramentów
chrztu i bierzmowania udzielano w czasie jednej akcji
liturgicznej i nazywano je
sakramentami wtajemniczenia chrześcijańskiego.
Do wtajemniczenia należała także pierwsza Komunia św. W
Tradycjach Apostolskich św. Hipolita Rzymskiego te trzy
sakramenty stanowią jeszcze jedną całość. Czytamy tam, że
bezpośrednio po chrzcie, nowo ochrzczeni ubierali białą szatę i
biskup nakładał na nich ręce, odmawiając modlitwę i namaszczając
czoła. Potem brali udział we Mszy św., podczas której
przyjmowali pierwszą Komunię świętą. Między IV, a VI w.
sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego zostały rozdzielone
w czasie i udzielane niezależnie. Około X w. do bierzmowania
dodano jeszcze specjalne błogosławieństwo końcowe. W tej formie
obrzędy bierzmowania przetrwały do naszych czasów.
Reforma
liturgiczna
Sobór Watykański II polecił obrzęd bierzmowania tak rozpatrzyć i
ująć, "aby się jasno uwydatnił ścisły związek tego sakramentu
z całym wtajemniczeniem chrześcijańskim" (KL 71). Dlatego we
Wstępie do odnowionych obrzędów bierzmowania czytamy:
"Ochrzczeni przechodzą dalszy etap chrześcijańskiego
wtajemniczenia przez sakrament bierzmowania. W nim otrzymują
Ducha Świętego, który w dzień Pięćdziesiątnicy został zesłany
przez Pana na Apostołów. Przez dar Ducha Świętego wierni zostają
bardziej upodobnieni do Chrystusa i umocnieni, aby składali Mu
świadectwo i budowali Jego Ciało w wierze i miłości. Ich dusze
otrzymują niezniszczalny charakter, czyli znamię Pańskie" (1-2).
Wewnętrzną więź sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego
jeszcze mocniej podkreślił papież Paweł VI, w słowach: "Na
chrzcie neofici otrzymują odpuszczenie grzechów, przybranie za
dzieci Boże oraz znamię Chrystusa, przez którego zostają
włączeni do Kościoła i stają się uczestnikami kapłaństwa swojego
Zbawiciela. Przez sakrament bierzmowania odrodzeni na chrzcie
otrzymują jako niewysłowiony Dar samego Ducha Świętego, który
ich umacnia w szczególny sposób, a naznaczeni znamieniem tego
sakramentu w sposób doskonały wiążą się z Kościołem i w ten
sposób jeszcze ściślej są zobowiązani, jako prawdziwi świadkowie
Chrystusa, do szerzenia i bronienia wiary słowem i uczynkiem. W
końcu bierzmowanie wiąże się z Najświętszą Eucharystią, ponieważ
wierni już ochrzczeni i bierzmowani, włączają się całkowicie w
Ciało Chrystusa przez uczestnictwo w Eucharystii" (Div. cons.
Naturae).
Obecne obrzędy
W wyniku odnowy liturgicznej, obecne obrzędy
sakramentu bierzmowania są następujące:
— przedstawienie kandydatów biskupowi;
— przemówienie biskupa do kandydatów,
uwzględniające wszystkich wiernych obecnych;
— odnowienie przyrzeczeń chrzestnych;
— modlitwa biskupa o dary Ducha Świętego, z
wyciągniętymi rękami nad kandydatami;
— udzielenie sakramentu bierzmowania każdemu
kandydatowi z osobna;
— modlitwa powszechna;
— błogosławieństwo końcowe.
1. Odnowione obrzędy zalecają, aby sakramentu bierzmowania udzielać
w
czasie Mszy
świętej. Jaśniej bowiem ukazuje się wtedy ścisły związek tego
sakramentu z całym wtajemniczeniem chrześcijańskim.
Bierzmowanie, podobnie jak inne sakramenty, prowadzi do
Eucharystii, dlatego najwłaściwszym momentem udzielania tego
sakramentu jest Msza św.
Po Ewangelii, proboszcz, lub ktoś w jego imieniu, przedstawia
biskupowi poszczególnych kandydatów do bierzmowania. Każdemu z
nich towarzyszy świadek bierzmowania, którym może być jedno z
rodziców chrzestnych lub też ktoś specjalnie wybrany do tej
funkcji. W ostateczności funkcję tę może pełnić jedno z rodziców
kandydata. Gdy kandydatów do bierzmowania jest dużo, wtedy
kandydatów nie przedstawia się biskupowi każdego z osobna lecz
wszystkich razem.
Kapłan: Czcigodny Ojcze, Kościół święty prosi przeze mnie o udzielenie
sakramentu bierzmowania zgromadzonej tu młodzieży.
Biskup: Czy młodzież ta wie jak wielki dar otrzymuje w tym sakramencie i
czy przygotowała się należycie do jego przyjęcia?
Kapłan: Jestem przekonany, że wszyscy przygotowali się do bierzmowania,
uczestniczyli bowiem przez szereg dni w słuchaniu słowa Bożego i
wspólnej modlitwie oraz przystąpili do sakramentu pokuty.
Biskup: Droga młodzieży, powiedzcie przed zgromadzonym tu Kościołem,
jakich łask oczekujecie od Boga w tym sakramencie?
Kandydaci: Pragniemy, aby Duch Święty, którego otrzymamy,
umocnił nas do mężnego wyznawania wiary i do postępowania według
jej zasad.
Wszyscy: Amen.
2. Po otrzymanych odpowiedziach, biskup przystępuje do wygłoszenia
homilii
do kandydatów i zebranych wiernych. Wyjaśnia przeczytane teksty
biblijne. Może posłużyć się też tekstami z obrzędu bierzmowania.
W oparciu o teksty święte wprowadza on obecnych w głębsze
rozumienie misterium sakramentu bierzmowania i w tajemnicze
działanie Ducha Świętego w życiu chrześcijanina.
3. Gdy biskup skończy przemówienie, wtedy
następuje
odnowienie przyrzeczeń chrzestnych.
Mają one wyraźniej podkreślić wewnętrzny związek sakramentu
chrztu z bierzmowaniem. Potem biskup kieruje pytania do każdego
osobiście, a kandydaci odpowiadają na nie razem:
Biskup:
Pytam każdego z was: Czy wyrzekasz się szatana, wszystkich jego
spraw i zwodniczych obietnic?
Kandydaci:
Wyrzekam się.
Biskup:
Czy wierzysz w Boga Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i
ziemi?
Kandydaci:
Wierzę.
Biskup:
Czy wierzysz w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego. Pana
naszego,
narodzonego z Maryi Dziewicy, umęczonego i
pogrzebanego, który powstał z martwych i
zasiada po prawicy Ojca?
Kandydaci:
Wierzę.
Biskup: Czy
wierzysz w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, którego masz
dzisiaj
otrzymać w sakramencie bierzmowania, tak
jak Apostołowie otrzymali Go w dzień
Pięćdziesiątnicy?
Kandydaci:
Wierzę.
Biskup: Czy
wierzysz w święty Kościół powszechny, obcowanie Świętych,
odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie
ciała i życie wieczne?
Kandydaci:
Wierzę.
Biskup:
Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła, której
wyznawanie jest naszą
chlubą w Chrystusie Jezusie, Panu naszym.
Wszyscy:
Amen.
4. Biskup zwrócony do ludu, wzywa
wszystkich do cichej modlitwy w bardzo treściwych słowach,
zawierających to wszystko, co najbardziej istotne w tym
sakramencie:
Najmilsi, prośmy Boga Ojca
wszechmogącego, aby łaskawie zesłał Ducha Świętego na te
przybrane dzieci swoje, odrodzone już na chrzcie do życia
wiecznego. Niech Duch Święty umocni je swoimi darami i przez
swoje namaszczenie upodobni do Chrystusa, Syna Bożego.
Przez chwilę wszyscy modlą się w ciszy.
Następnie biskup wyciąga ręce nad
bierzmowanymi i podsumowuje ciche modlitwy wiernych:
Boże wszechmogący,
Ojcze naszego Pana, Jezusa Chrystusa,
który odrodziłeś te sługi swoje
przez wodę i Ducha Świętego
i uwolniłeś ich od grzechu,
ześlij na nich Ducha Świętego Pocieszyciela,
daj im ducha mądrości i rozumu,
ducha rady i męstwa,
ducha umiejętności i pobożności,
napełnij ich duchem bojaźni Twojej.
Przez Chrystusa, Pana naszego.
Wszyscy: Amen.
5. Na istotny obrzęd bierzmowania składa się namaszczenie olejem
Krzyżma na czole bierzmowanego, włożenie na jego głowę ręki
biskupa i słowa:
N., Przyjmij znamię daru Ducha Świętego.
Bierzmowany odpowiada: Amen.
Biskup: Pokój z tobą.
Bierzmowany: I z duchem twoim.
Każdy obiera sobie imię, które biskup
nadaje przy bierzmowaniu. Imię to trzeba podpowiedzieć biskupowi
tuż przed namaszczeniem, by mógł wymienić je przy wypowiadaniu
formuły sakramentalnej.
W czasie tego istotnego
obrzędu, świadek bierzmowania trzyma prawą rękę na ramieniu
swojego podopiecznego.
6. Modlitwa
powszechne dostosowana jest do uroczystości bierzmowania. W
szczególny sposób uwzględnia ona nowo bierzmowanych, ich
rodziców i wszystkich mieszkańców parafii. Modlitwa ta kończy
obrzędy bierzmowania. Po niej następuje dalszy ciąg Mszy
świętej. Nowo bierzmowani mogą otrzymać Komunię świętą pod
obydwoma postaciami. Ponadto na końcu Mszy świętej biskup
udziela specjalnego błogosławieństwa.
SYMBOLIKA
Nakładanie rąk na głowę jest gestem biblijnym (Rdz 48,14; Kpł 9,22; Lb
8,10; 27,25...), który w liturgii należy do najstarszych
obrzędów. W sakramencie bierzmowania włożenie ręki biskupa na
głowę kandydata oznacza iż Duch Święty udziela mu się jako
niewymowny Dar. W Dziejach Apostolskich czytamy, że
Apostołowie wkładali ręce na ochrzczonych i otrzymywali Ducha
Świętego (Dz 8,15-17; 19,5-6).
Krzyż jest świętym znakiem odkupienia (Koi l, 20) i wiary świętej (l Kor
1,17). Jest pieczęcią, którą nosi na sobie każdy, kto służy Bogu
(Ap 7,4). Wśród symboli chrześcijańskich zajmuje naczelne
miejsce.
Kreślenie znaku krzyża
na czole bierzmowanego oznacza, że ma on prawo i obowiązek
wyznawania swojej wiary świętej, która jest jego chlubą i nie
powinien się jej wstydzić lecz odważnie ją wyznawać i bronić
jej. Naznaczenie krzyżem zobowiązuje bierzmowanego do pewnej
dyscypliny osobistej, polegającej na prowadzeniu swojego życia
zgodnie z wymogami Ewangelii.
Krzyżmo święte jest oliwą zmieszaną z balsamem i poświęconą uroczyście
przez biskupa we Wielki Czwartek, podczas tzw. Mszy Krzyżma.
Nazwa Krzyżmo wywodzi się z Imienia: Chrystus (Christus -
Chrisma - Krzyżmo) Symbolizuje Chrystusa, w którym
człowieczeństwo złączone jest z Bóstwem.
Namaszczenie świętym olejem symbolizuje upodobnienie bierzmowanego do
Chrystusa. Podobieństwo to jest niezniszczalne i nosi nazwę
znamienia Pańskiego lub pieczęci. Sprawcą tego podobieństwa i
zjednoczenia z Chrystusem jest Duch Święty. Stąd bierzmowany
przez to święte namaszczenie ma pełne prawo do nazwy
"chrześcijanin" czyli należący do Chrystusa i Jego Kościoła.
Oliwa w zastosowaniu liturgicznym symbolizuje Ducha Świętego, który jest
źródłem darów nadprzyrodzonych. On przy chrzcie w Jordanie
zstąpił na Jezusa i uczynił Go Chrystusem, to znaczy
Namaszczonym czyli Mesjaszem. Namaszczenie bierzmowanego
oznacza umocnienie chrzestnych więzi z Chrystusem.
Balsam uzyskuje się z pewnego gatunku tropikalnego rododendronu przez
nacięcie skóry. W takim sposobie uzyskiwania balsamu św. Ambroży
dostrzega obraz łask wypływających z przebitego boku Chrystusa.
Oprócz właściwości leczniczych, balsam posiada bardzo miły
zapach. Przy poświęcaniu Krzyżma miesza się balsam z oliwą, by
symbolizował ludzi, którzy udoskonaleni w sakramencie
bierzmowania roztaczają w swoim środowisku miły aromat cnót
chrześcijańskich. Św. Paweł mówi, aby bierzmowani chrześcijanie
byli "miłą Bogu wonnością Chrystusa" (2 Kor 2,15).
Właściwe znaczenie obrzędu poznajemy ze słów towarzyszących.
Nałożenie rąk ma miejsce w obrzędach chrztu, bierzmowania,
święceń, przy błogosławieństwach itp. Ze słów wiadomo
dopiero o jakie nałożenie rąk chodzi. W sakramencie bierzmowania
nałożenie rąk biskupa oznacza i sprawia udzielenie się Ducha
Świętego dla uświęcenia człowieka i umocnienia na drodze
zdobywania świętości i w służbie Bożej.
Dar zadaniem
Każdy dar jest równocześnie zadaniem.
Otrzymana godność, przywilej, wyróżnienie czy odznaczenie,
zawsze wiążą się z zadaniem, z którego trzeba się wywiązać.
Zobowiązują człowieka do pokazania, iż godność otrzymana nie
jest pomyłką.
Sakrament bierzmowania również jest zadaniem. Udzielenie się Ducha
Świętego, udoskonalenie podobieństwa do Chrystusa Kapłana,
Proroka i Króla zobowiązuje do dziękczynienia i do kroczenia
drogą zbawienia. Na wyniesienie trzeba po prostu odpowiedzieć
pobożnym życiem, apostolstwem, służeniem bliźnim i udziałem w
liturgii dla uświęcenia i wspólnego wielbienia Boga. We Wstępie
do Obrzędów bierzmowania czytamy na ten temat: "Namaszczenie
krzyżmem i słowa, jakie mu towarzyszą, wyrażają skutki daru
Ducha Świętego. Przez namaszczenie wonnym olejem ręka biskupa
ochrzczony otrzymuje niezniszczalny charakter, znamię Pańskie,
razem z darem Ducha Świętego, który doskonalej upodabnia do
Chrystusa i udziela mu łaski rozszerzania wśród ludzi dobrej
woni" (nr 9). |